Nenechte platební brány přepisovat zdroj konverzí

Prakticky u každého klienta se setkávám s nepořádkem ve značení zdrojů návštěvnosti do Google Analytics. O zapomínání kampaňových parametrů a nevhodném využívání těchto parametrů se již napsalo dost. V tomto článku zaměřuji na třetí problém, který mne trápí a klientům kazí vyhodnocování: nevylučování platebních bran, které si zbytečně připisují konverze.

  1. Zapomínání UTM parametrů u bannerové reklamy, retargetingových služeb, newsletterů či transakčních e-mailů. Důsledkem je, že vám návštěvnost pak padá do odkazujících zdrojů, přímé návštěvnosti nebo navyšuje přístupy z dřívějších zdrojů. Buďte, prosím, důslednější: nastavte si procesy, používejte co nejvíce automatické značkování (umí to např. Sklik, AdWords či Mailchimp) nebo aspoň nástroje usnadňující značkování.
  2. Zneužívání UTM parametrů na měření interní propagace. Návštěvník přicházející z kampaně, který se proklikne na označkovaný banner na vaší vlastní titulní stránce, bude rozdělen do dvou samostatných návštěv a případná objednávka bude přiřazena interní propagaci a kampaň nemá nic. Buďto využívejte Justinův postup nebo možnosti v rozšířeném měření e-commerce.
  3. Nevylučování platebních bran v nastavení měřeného webu. Toto se týká internetových obchodů, které umožňují platbu službami třetích stran. Níže popisuji podrobně, jak problém identifikovat, zjistit jeho dopady a jak jej vyřešit.

Problémy s platebními branami

Špatné rozeznávání platebních bran se týká služeb typu Paypal, hromadných platebních bran (např. PayU, Global Payments) a přímých plateb přes bankovnictví (např. mBank, FIO).

Návštěvník platící na e-shopu např. přes Paypal přechází přes doménu paypal.com. To Google Analytics pochopí jako přechod z jiného odkazujícího zdroje než odkud přišel, vytvoří novou návštěvu a dokončená objednávka je přiřazena paypal.com / referral.

Jak poznat, zda máte problém s platebními branami?

V Google Analytics použijte report Akvizice > Veškerá návštěvnost > Zdroj / médium a do filtru vložte následující regulární výraz s nejčastějšími českými, slovenskými, polskými a mezinárodními platebními branami:
paypal.com|pa­yu.com|secure­.avangate.com|mer­chant.webmo­ney.ru|checkou­t.wire­card.com|worldpa­y.com|ups.com|so­fort.com|(acs­.)?fio.cz|mban­k.eu|internet­banka.cz|moje­platba.cz|eras­vet.cz|paysec­.cz|gpesecure­.com|i-shop.homecredit­.cz|gopay|gpweb­pay|servis24­.cz|klient(1|2)­.rb.cz|unicre­ditbanking.net|ta­trabanka.sk|pla­tebnibrana.csob­.cz|mbank.pl|3dse­cure.mbank.(cz|sk)|ban­kmillennium.pl|on­line.ingbank.pl|e­bank.db-pbc.pl|ingban­k.pl|aliorban­k.pl|cap.attem­pts.securecode­.com|3dsecure2?­.csas.cz|ib24­.csob.cz|(ib|3dse­cure).slsp­.sk|acs4.3dse­cure.no
filtrovaniNa obrázku vidíte, že tento obchod má za měsíc tisícovku návštěv zbytečně označenou jako příchody z platebních bran, a 749 takto přiřazených objednávek ovlivňuje 1,86 % tržeb. I konverzní poměr naznačuje, že je to špatně.

Jak poznat, zda vám to přepisuje kampaně

Přepisování odkazujícím zdrojem vadí zejména v situaci, kdy se přepisuje informace o příchodu z kampaně. V rámci Vícekanálových cest můžete snadno zjistit, kolik objednávek je špatně přiřazených.

Ukážu to na příkladu PPC kampaní. V reportu Konverze > Vícekanálové cesty > Nejčastější konverzní trasy si vytvořte Segment konverzí, který vybere jen cesty obsahující Médium cpc nebo display a zároveň v té cestě má poslední interakce Médium rovnající se referral.

Screen Shot 2016-07-01 at 14.01.25

Podmínka Médium == referral nutně neznamená, že jde o platební bránu, ale pomůže vám identifikovat další možné neoznačené odkazující zdroje, které nemám v seznamu výše. S aplikovaným konverzním segmentem se podívejte, jaké cesty ke konverzi jsou ovlivněny.

Screen Shot 2016-07-01 at 14.02.10

Vidíte, že zde je 95 konverzí špatně přiřazeno Paypalu, ačkoliv by měly spadnout pod Google AdWords. Podobných cest byste našli najdete v dalších řádcích reportu více. Pro určení celkového dopadu použijte stejný konverzní segment v rámci přehledu Konverze > Atribuce > Nástroj porovnávání modelů. Nastavte atribuční model na Poslední nepřímý proklik, který Google Analytics používá ve všech standardních přehledech.

Screen Shot 2016-07-01 at 14.12.25
Že je 20,6 tisíc EUR přiřazeno nějakému kuponovému serveru retailmenot.com, ačkoliv v cestě byly PPC kampaně, může být v pořádku. Nám zde však vadí těch celkových 294 konverzí za 15,6 tisíc EUR, které jsou přiřazeny Paypalu, ačkoliv v cestě byly PPC kampaně.

Vyloučení odkazující domény

Řešením je, abyste doménu platební brány zařadili mezi vyloučené odkazující zdroje. V administraci (horní menu Správce) zvolte u měřené služby (prostřední sloupec) nastavení Údaje o měření > Seznam vyloučených odkazujících zdrojů a přidejte doménu každé platební brány, kterou na svém obchodu používáte.
Screen Shot 2016-07-01 at 14.18.26

Díky tomuto nastavení Google Analytics nebude návštěvu štěpit na nový odkazující zdroj a návštěva i konverze budou přiřazeny reálnému zdroji.

Screen Shot 2016-07-01 at 14.23.00

Úprava se projeví během pár hodin, ale neovlivní historická data. Zákazníci, kteří byli teď špatně označeni platební branou, avšak vracejí se na web stále napřímo, budou mít své další návštěvy ještě přiřazené platební bráně. Tato informace se upraví buďto časem (když si Google Analytics po 6 měsících přestane zdroj uživatele pamatovat) nebo příchodem přes jiný neplacený zdroj. I na obrázku výše vidíte, že po úpravě nastavení konverze přes Paypal nepadly úplně na nulu.

Podstatné je, že vám u kampaní i neplacených zdrojů začnou správně přiřazovat dávno ztracené konverze: a je už jen na vás, jak s nimi naložíte.

Znáte-li další domény, které nemám v seznamu, prosím o doplnění v komentářích. Díky moc Adamu Šilhanovi a Andrému Hellerovi za první reakce.

26 komentářů u „Nenechte platební brány přepisovat zdroj konverzí

  1. Super návod, díky, použil jsem pro 3dsecure.csas.cz – přesměrování z platební brány České Spořitelny.

  2. Ahoj Pavle, velmi dobrá myšlenka. Zrovna jsem to potřeboval a jen doplním, že se nemusí jednat jenom o platební brány. Na některých webech používáme lokátory UPS Access pointů, kde si zákazník vybírá v checkoutu místa pro osobní odběry. Refferal je potom ups.com

  3. Ahoj Pavle, narazil jsem ještě na podobnou věc. Máme na webu implementaci SSO Facebook. A technicky tak, že dochází k přesměrování na http://www.facebook.com a potom zpátky na web. V GA potom u všech uživatelů co udělali Facebook login vidím jako zdroj http://www.facebook.com / refferal. Že se jedná o přihlášení poznám podle GET parametru. Jak tento traffic vyloučit a přitom samozřejmě dále potřebuji zpracovávat ostatní návštěvy z http://www.facebook.com Díky za radu.

  4. Ahoj, přikládám další dvě adresy, které mi vyskakují ve slovenské verzi eshopu:

    • 3dsecure.slsp.sk
    • cap.attempts.se­curecode.com
  5. Ahoj, já bych měl otázku, mě se objednávky placené přes paypal vůbec nezobrazují, a ani mě to neuvádí žádný zdroj referral / paypal, nevíte, čím to může být?

  6. Ahoj Pavle,
    díyk za článek!

    Přidávám naše domény:
    3dsecure.csas.cz
    servis24.cz
    ibs.internetban­ka.cz
    mojeplatba.cz
    cz.mbank.eu
    klient2.rb.cz

  7. Díky za návod. Vyřešil problém :)
    Je řešitelná i situace, kdy se zákazník z platební brány vrátí, na stránku /platba-ok, a ta se načte jako vstupní stránka.

  8. Zdravím a mám problém. Pokud vyloučím mpi.gpwebpay.com tak ty konverzce nemám VŮBEC. Prostě se mi tam neukáže. Kde může být chyba? Díky.

  9. Ahoj Pavle,

    přidávám další, které tady ještě nejsou:

    acs.fio.cz
    3dsecure.mbank.cz
    3dsecure.mbank.sk
    acs4.3dsecure.no

  10. Ahoj,

    řeším stejným problém, nicméně, s vyloučením platebních bran to sice pohlo, ale stále mi nějaké konverze padají do zdroje platebních bran.

    Čím by to prosím mohlo být?

  11. A jaký je podíl nových návštěv u těchto zdrojů? Když si uděláte segment uživatelů z těchto zdrojů a podíváte se přes User Explorer, není tam něco společného v interakcích před příchodem na platební bránu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *