Inspirace statistikami SEOmoz.org

Magazín SEOmoz.org je dost otevřený se svými daty. Možná to dělá kvůli zpětnému odkazu, který získal v první větě tohoto článku, možná kvůli dlouhodobému vzdělávání své komunity a trhu, pro který nabízí služby, třeba je cílem ještě něco jiného. Všiml jsem si jejich statistik přehrávaných videí a zobrazovaných článků a rád bych se s vámi podělil o pár postřehů.

Analýza videí

Zejména v části Whiteboard Friday využívá SEOmoz několikaminutová videa, ve kterých odborníci vysvětlují téma článku. Používá se přehrávač Wistia, který poskytuje video hosting a statistiky přehrávaných videí. Cena služeb Wistia není nijak mimo ani pro české podmínky, 100 GB trafficu stojí stovku dolarů měsíčně.

SEOmoz zveřejňuje své statistiky přehrávaných videí. Pojďme je trochu prozkoumat!

Statistika videa v článku SEOmoz.

Kdy video přestává bavit čtenáře?

Nejdůležitější je graf zobrazující, jaká část videa se přehrává. Pokud čtenáře přestane video zajímat a zavřou jej, Wistia už nemá co streamovat a změří neaktivitu. Křivka na grafu pak klesne. Pro SEOmoz to může sloužit k získání odpovědí na následující otázky:

  • Jaká část čtenářů se dodívá do konce?
  • Jsou nějaká místa videa zbytečná?
  • Dívá se někdo reklamní znělky na konci videa? SEOmoz má asi desetivteřinovou znělku.

Blog společnosti Wistia má článek na téma dopadů délky videa.

Vysvětlení ukazatelů

Na Wistii se mi líbí taková malá drobnost. Pokud nevíte, co znamenají jednotlivé metriky pod grafem, kliknete na odkaz Explain this a zobrazí se vám výklad.

Vysvětlení ukazatelů

Všechny ukazatele tak získáte v jednoduchých souvislostech. Lze tak lépe porozumět uváděným hodnotám a nasměrovat uživatele na vhodný způsob čtení těch ukazatelů.

Video heatmap

Pokud je pro vaše podnikání video stěžejní, uvítáte statistiky přehrávání posledních uživatelů v reálném čase. Na nich se mi líbí, že zobrazují určité chování čtenářů, neboť barevně rozlišují části videa, které se přehrávají několikrát:

  • Bílou barvou část videa, která se neprohlédla,
  • zelená = prohlédl si jednou,
  • oranžová = prohlédl si dvakrát,
  • červená = prohlédl si vícekrát.

Statistiky z článku SMX Interview

Důležitá otázka: Jaká část videa je pro uživatele nesrozumitelná?

Bylo by super mít tato data i nějak agregovaná a následně segmentovatelná. Pak by bylo možné zjišťovat, jestli ta nesrozumitelnost platí pro čtenáře z USA stejně jako Bulhary, kteří třeba jen nerozumí americkému žvatlání.

Vyzkoušejte si demo, jak funkce video heatmap funguje.

Srovnání s Youtube Insights

Neznám moc jiné nástroje video analytiky a mohu srovnávat jen s Youtube Insights. Bohužel v jediném nástroji, který Google dává k dispozici pro vaše videa z Youtube, nenaleznete velmi silnou funkcionalitu. Jen statistiky zobrazování a na jiné kartě informace, jak se uživatelé k obsahu dostali.

Statistiky pro video Rozhovor s Pere Rovirou

Wistia vlastně poskytuje data pro unikátní uživatele a pro každé unikátní video. Podělte se v komentářích, jestli znáte jiný nástroj pro analýzu videí a jestli víte o nějakých českých stránkách, které se zabývají analýzou svých videí.

Statistika zobrazení článků

Od května SEOmoz zobrazuje ke každému článku veřejné statistiky. Jak popisují ve článku, využívají API pro Google Analytics. Data jsou uvedena za poslední měsíc. Je nutné kliknout na tlačítko Post Analytics.

Statistiky pro článek External Linking.

Proklikal jsem si několik různých typů článků a narazil jsem na zajímavé souvislosti.

Počet zobrazení stránky mne celkem zklamal. Čekal bych, že magazín s celosvětovým dosahem upoutá více čtenářů.

Pokud se podíváte na tři údaje, které SEOmoz publikuje ke zdrojům návštěvnosti, všimnete si, že tam bude asi dost zdrojů návštěvnosti chybět. SEOmoz vybral jen tři typy a kdoví, jak důsledně mají značené své aktivity (očekával bych velkou návštěvnost ze sociálních sítí, RSS a třeba emailového newsletteru).

Rozdílnost nových a starých článků

Tyto statistiky můžou sloužit jako pohled do nitra SEOmoz.org. Podívejte se, jak jim samotným funguje dlouhodobé SEO :-) Sledoval jsem, jak se dostává návštěvnost na nové články a jak na staré.

Ve screenshotu jste viděli zobrazení pár dní starého článku a jde vidět, že návštěvnost z vyhledávačů je velmi nízká oproti jiným typům. Je vhodné si uvědomit, že SEOmoz nepublikuje ryze zpravodajské články s tématy, které by uživatelé čerstvě vyhledávali.

Jak je to ale se starými zprávami? Předpokládám, že staré úspěšné zprávy mohou být ty, které mají i nadále ve vyhledávačích velkou sílu. Takže jsem si prošel několik starých článků zjištěných přes site:seomoz.org.

Dost mne zarazilo, když jsem u pár článků z roku 2005 neviděl žádná data. To se stává, když SEOmoz z API Google Analytics nezjistí žádné návštěvy (nebo možná pod určitý práh).

Statistiky pro článek Folksonomies z ledna 2005.

Nebo zkuste SearchLore ze srpna 2005 a Neuromarketing ze září 2005.

Trochu novější články z roku 2008 a 2009 jsou hezkým příkladem. I po pár letech z nich SEOmoz získává několik stovek či tisíců návštěv z vyhledávačů. Ostatní zdroje už neposílají tolik uživatelů.

Statistiky pro článek Project management for SEO ze srpna 2009.

Nebo zkuste Mobile Search Ranking Factors (Clue – One Normal SEO Factor is Missing) z prosince 2008.

Závěrem

Vidíte, i tak málo informací stačí ke zjištění dost zajímavých poznatků o výkonnosti článků či videí. Co teprve by se mohl dozvědět analytik, který má kompletní data: který obsah fungoval krátkodobě, který má potenciál přivádět zajímavou návštěvnost, který obsah je pro web spíše přítetěží a spoustu dalších úžasných odpovědí.

5 komentářů u „Inspirace statistikami SEOmoz.org

  1. Statistika přehrávaných videí je hodně zajímavá věc. Myslím, že to je jedna z budoucích disciplín webové analytiky. Společnosti začínají provozovat své video servery s instruktážními videi. Představa, že takto mohou zjistit, zda si zaměstnanec prohlédl video pouze do půlky nebo neprohlédl vůbec je celkem zajímavá.
    Co se týká druhé části článku. Nepochlubíš se také statistikami zobrazení článků? :-)

  2. Se statistikami se podělím rád.

    Který článek by tě zajímal? Vzal jsem jeden z dubna (Recenze knihy Gliebers Dresses) a připravil pro něj rychlý screenshot: http://dl.dropbox.com/…03.50.04.png
    Ta druhá vlna po spuštění je způsobena kanálem „social“, konkrténě Twitterem.

  3. Díky. Kdyby byl každý tak otevřený, hned by se žilo líp. Akorát lidé zabývající se Competitive Intelligence by měli moc jednoduchou práci.
    Stále přemýšlím o nějakém smysluplném využití Google Analytics API pro své weby. Kdyby to ještě zvýšilo návštěvnost, bylo by to ideální. SEOmoz.org se to zřejmě povedlo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *