Kamarádka Markéta chtěla poradit pár knih o měření a práci s daty. Seznam tipů jsem rozšířil na 13 a dávám jej k dispozici rovnou i vám vždy s kratičkým popiskem. Neomezoval jsem se jen na webovou analytiku a nové tituly.
Jako pokus dávám u knížek k dispozici affiliate odkaz na Amazon ve Spojených státech i Velké Británii. Dopravné papírových verzí vás může přijít z Británie levněji.
1) Avinash Kaushik – Web Analytics 2.0
Skvělý základ pro webovou analytiku. Vůbec to není jen o Google Analytics. Je stále aktuální přečíst si i první knihu, protože Avinash se v ní věnoval návaznosti kvantitativních analýz také na kvalitativní výzkum.
Druhá kniha (Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity): Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.
První kniha (Web Analytics: An Hour a Day): Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.
Verze v češtině na Cpressu (disclaimer: podílel jsem se na překladu)
2) Alistair Croll a Ben Yoskovitz – Lean Analytics
Agilní přístup k analytice nejen pro startupy. Přístup One Metric that Matters, který jsem ukazoval i ve své prezentaci na Marketing Festivalu 2013.
Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.
3) Dimitri Maex – Sexy Little Numbers
Dimitri ukazuje příklady využití dat z velkého agenturního světa OgilvyOne.
Amazon US. Amazon UK. Mají verzi pro Kindle. Já jsem poslouchal audioknihu přes Audible.
4) Peter Fader – Customer Centricity
Lehký pohled do pojetí dlouhodobé hodnoty zákazníka v rámci řízení společnosti. Naučíte se pojmy Customer Lifetime Value a Customer Equity. Jde o čtení jen na pár hodin, na manažerské úrovni bez jakýchkoliv vzorečků.
Amazon US. Amazon UK. Mají i verzi pro Kindle a audioknihu.
5) Thomas Davenport – Competing on Analytics
Systematické hledání konkurenceschopnosti díky práci s daty. Prvních pár desítek stran je nejdůležitějších, protože popisuje různé úrovně zralosti analytiky ve firmách a odlišné analytické činnosti od popisné statistiky a reportování až k prediktivní analytice.
Amazon US. Amazon UK. V US je i verze pro Kindle.
6) Jim Novo – Drilling Down
Konkrétní postupy, jak přistupovat k zákaznické analytice a hledání zajímavých segmentů zákazníků.
Pozor, forma knihy je dost špatná. Podle mne Novo poslepoval své články a rozhovory dohromady. Takový postup umí jen Avinash.
7) Kevin Hillstrom – Catalogs on Trial
Můj oblíbený analytik, který denně chrlí desítky zajímavých tweetů a často publikuje na blogu. Zkuste si pročíst jeho blog od historických začátků.
Zde na blogu už jsem recenzoval knihu Catalogs on Trial, která popisuje specifické řešení problémové situace katalogového byznysu. I jeho jiné knihy, jako např. Online Marketing Simulations, jsou zajímavé.
8) Akin Arikan – Multichannel Marketing
Zákazníci s firmami interagují přes různé kanály, stejně tak firmy se snaží zákazníky získat mnoha formami. Přesahy těchto kanálů se Arikan snaží rozplést ukázáním teoretických i praktických postupů od návrhu multikanálových kampaní až po jejich vyhodnocování.
Tuto knihu mám už několik let půjčenou od Jirky Brázdy. Píšu si to sem jako připomínku, abych mu ji už vrátil .
Amazon US. Amazon UK. Kindle verze existuje.
9) Petr Berka - Dobývání znalostí z databází
Starší vysokoškolská skripta o dataminingu. Není důležité pročítat každou větu, ale mohlo by se vám hodit jen tak knihou prolistovat a na něco zajímavého natrefit. Když se podíváte např. na přednášku Vojty Kurka o odhadu kvality uživatelů získaných přes AdWords, tak je jasné, že úlohy dataminingu a strojového učení by měli znát i markeťáci.
Kosmas (kniha je ale rozebraná, tak shánějte jinde). Nebo proklikejte aspoň slidy z předmětu na VŠE.
10) Konstantinos Tsiptsis – Datamining Techniques in CRM
Titul minimálně na prolistování. Jaké různé techniky zpracování dat využít pro cílení na klienty, vyhodnocování kampaní a další součásti řízení vztahu se zákazníky.
11) Allen B. Downey – Think Stats
Pravděpodobnost a statistika pro programátory v českém překladu a zdarma díky brněnskému KISKu. Pokud se ke statistice a analýze dat přibližujete z hodně technického prostředí, můžete více rozumět kódům Pythonu než vzorečkům statistiků.
12) Nate Silver – The Signal and the Noise
Populárně naučná knížka o predikcích. Poukazuje na spoustu okolností okolo tvorby modelů. Nečekejte konkrétní postupy, které byste mohli zkopírovat, spíše rady, co vše může hrát roli a zesložiťovat situaci.
Amazon US. Amazon UK. V US k dispozici také verze pro Kindle a audiokniha.
V češtině: Kosmas. K dispozici i e-book.
Kde je slibovaný13. tip? U Avinashe přece byly dva tituly!
Mimo tyto knihy už jste zde mohli číst zdroje pro výuku statistického programu R.
Co byste poradili vy jako úvod do webové analytiky a datové analytiky? Máte tip na nějakou čerstvější knihu?
<!--texy-->Doplnim ještě o tento seznam e-knih http://www.wzchen.com/…ience-books/
<!--texy-->Velmi dobrá práce, díky tobě, právě kupuji audio Sexy Little Numbers (tak si řekni Amazonu o provizi :))
<!--texy-->Zatím to vypadá, že Amazon mi moc provizí nedopřeje
20 prokliků na Amazon US, 10 prokliků na UK. Čistá nula konverzí.
https://dl.dropboxusercontent.com/…22-39-44.png