Datové knížky

Kamarádka Markéta chtěla poradit pár knih o měření a práci s daty. Seznam tipů jsem rozšířil na 13 a dávám jej k dispozici rovnou i vám vždy s kratičkým popiskem.  Ne­omezoval jsem se jen na webovou analytiku a nové tituly.

 

Jako pokus dávám u knížek k dispozici affiliate odkaz na Amazon ve Spojených státech i Velké Británii. Dopravné papírových verzí vás může přijít z Británie levněji.

1) Avinash Kaushik – Web Analytics 2.0

Skvělý základ pro webovou analytiku. Vůbec to není jen o Google Analytics. Je stále aktuální přečíst si i první knihu, protože Avinash se v ní věnoval návaznosti kvantitativních analýz také na kvalitativní výzkum.

Druhá kniha (Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity): Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.

První kniha (Web Analytics: An Hour a Day): Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.

Verze v češtině na Cpressu (disclaimer: podílel jsem se na překladu)

2) Alistair Croll a Ben Yoskovitz – Lean Analytics

Agilní přístup k analytice nejen pro startupy. Přístup One Metric that Matters, který jsem ukazoval i ve své prezentaci na Marketing Festivalu 2013.

Amazon US. Amazon UK. Existuje i Kindle verze.

3) Dimitri Maex – Sexy Little Numbers

Dimitri ukazuje příklady využití dat z velkého agenturního světa OgilvyOne.

Amazon US. Amazon UK. Mají verzi pro Kindle. Já jsem poslouchal audioknihu přes Audible.

4) Peter Fader – Customer Centricity

Lehký pohled do pojetí dlouhodobé hodnoty zákazníka v rámci řízení společnosti. Naučíte se pojmy Customer Lifetime Value a Customer Equity. Jde o čtení jen na pár hodin, na manažerské úrovni bez jakýchkoliv vzorečků.

Amazon USAmazon UK. Mají i verzi pro Kindle a audioknihu.

5) Thomas Davenport – Competing on Analytics

Systematické hledání konkurenceschop­nosti díky práci s daty. Prvních pár desítek stran je nejdůležitějších, protože popisuje různé úrovně zralosti analytiky ve firmách a odlišné analytické činnosti od popisné statistiky a reportování až k prediktivní analytice.

Amazon US. Amazon UK. V US je i verze pro Kindle.

6) Jim Novo – Drilling Down

Konkrétní postupy, jak přistupovat k zákaznické analytice a hledání zajímavých segmentů zákazníků.

Pozor, forma knihy je dost špatná. Podle mne Novo poslepoval své články a rozhovory dohromady. Takový postup umí jen Avinash.

Amazon US. Amazon UK.

7) Kevin Hillstrom – Catalogs on Trial

Můj oblíbený analytik, který denně chrlí desítky zajímavých tweetů a často publikuje na blogu. Zkuste si pročíst jeho blog od historických začátků.

Zde na blogu už jsem recenzoval knihu Catalogs on Trial, která popisuje specifické řešení problémové situace katalogového byznysu. I jeho jiné knihy, jako např. Online Marketing Simulations, jsou zajímavé.

8) Akin Arikan – Multichannel Marketing

Zákazníci s firmami interagují přes různé kanály, stejně tak firmy se snaží zákazníky získat mnoha formami. Přesahy těchto kanálů se Arikan snaží rozplést ukázáním teoretických i praktických postupů od návrhu multika­nálových kampaní až po jejich vyhodnocování.

Tuto knihu mám už několik let půjčenou od Jirky Brázdy. Píšu si to sem jako připomínku, abych mu ji už vrátil :-).

Amazon US. Amazon UK. Kindle verze existuje.

9) Petr Berka - Dobývání znalostí z databází

Starší vysokoš­kolská skripta o dataminingu. Není důležité pročítat každou větu, ale mohlo by se vám hodit jen tak knihou prolistovat a na něco zajímavého natrefit. Když se podíváte např. na přednášku Vojty Kurka o odhadu kvality uživatelů získaných přes AdWords, tak je jasné, že úlohy dataminingu a strojového učení by měli znát i markeťáci.

Kosmas (kniha je ale rozebraná, tak shánějte jinde). Nebo proklikejte aspoň slidy z předmětu na VŠE.

10) Konstantinos Tsiptsis – Datamining Techniques in CRM

Titul minimálně na prolistování. Jaké různé techniky zpracování dat využít pro cílení na klienty, vyhodnocování kampaní a další součásti řízení vztahu se zákazníky.

Amazon US. Amazon UK.

11) Allen B. Downey – Think Stats

Pravděpodobnost a statistika pro programátory v českém překladu a zdarma díky brněnskému KISKu. Pokud se ke statistice a analýze dat přibližujete z hodně technického prostředí, můžete více rozumět kódům Pythonu než vzorečkům statistiků.

Rovnou stáhnout PDF.

12) Nate Silver – The Signal and the Noise

Populárně naučná knížka o predikcích. Poukazuje na spoustu okolností okolo tvorby modelů. Nečekejte konkrétní postupy, které byste mohli zkopírovat, spíše rady, co vše může hrát roli a zesložiťovat situaci.

Amazon US. Amazon UK. V US k dispozici také verze pro Kindle a audiokniha.

V češtině: Kosmas. K dispozici i e-book.

Kde je slibovaný13. tip? U Avinashe přece byly dva tituly!

Mimo tyto knihy už jste zde mohli číst zdroje pro výuku statistického programu R.

Co byste poradili vy jako úvod do webové analytiky a datové analytiky? Máte tip na nějakou čerstvější knihu?

3 komentáře u „Datové knížky

  1. <!--texy-->Velmi dobrá práce, díky tobě, právě kupuji audio Sexy Little Numbers (tak si řekni Amazonu o provizi :))

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *