Od podzimu 2007 zveřejněné beta verze neoficiální nástavby Google Analytics pomalu prostupují do podvědomí webových analytiků. Jedná se o program vyvíjený belgickým tvůrcem pod přezdívkou Nico (viz miniupdate dole) nad runtime platformou Air od společnosti Adobe a hlavním záměrem programu je připojit se přes současný účet používaný na Google Analytics, sebrat data a zobrazit je v mnohem přehlednější formě než jak si Google usmyslel. Navíc lze spouštět aplikaci desktopově, tedy bez nutnosti býti online neustále. Stojí vůbec produkt za vyzkoušení a má nějakou budoucnost? To je cílem této minirecenze a zároveň návodu na instalaci Google Analytics Air beta.
Instalace Adobe Air
Runtime od Adobe je třeba si nejdříve stáhnout na jejich oficiálních stránkách. Na výběr jsou dvě verze: 2 a 3 (navíc ještě rozdělené pro Windows a pro Mac). Podle Pereho Roviry ze španělské společnosti WebAnalytics.es je lepší použít verzi 2 (všechny jsou samozřejmě označeno jako Beta), neboť právě pro ni je aplikace vyvíjena. Já jsem ji tedy zvolil a stáhnul si devítimegový soubor, kterýmžto jsem si nainstalovat platformu Adobe Air. Pomocí ní lze instalovat balíčky air.
Instalace byla rychlá a proběhla bez bolesti. Nyní je třeba si nainstalovat samotnou aplikaci.
Instalace Google Analytics Air Beta
Ze stránky vývojáře Nica si stáhněte beta 2 verzi pod odkazem „Download Google Analytics AIR beta 2 (for AIR beta 2)„. Ani ne jednomegový soubor lze nainstalovat poklepáním na stáhnutý soubor gas2.air.
Nejdříve vyskočí podobné dialogové okno podobné jako při instalaci ovladačů v prostředí Windows. Pokud důvěřujeme vývojáři, můžeme pokračovat klinutím na Install. V průběhu lze nastavit vytvoření ikonky na plochu, adresáře a dalších klasických instalačních voleb. Opět žádný problém. Na ploše vznikne ikonka Analytics Reporting Suite – beta 2.
Spuštění aplikace
Spustíme-li aplikaci, uvítá nás volba profilu. V programu lze mít uloženo více profilů, pro každé přihlašovací údaje samostatný. Druhým krokem je tedy nastavení profilu, kde je třeba zadat přihlašovací údaje do Google Analytics. V tomto bodě jsem se opět skepticky zarazil, neboť jsem si nebyl jistý, jestli ten program, nikterak spolčený s Googlem, nebude zneužívat tak citlivých údajů. Ale samozřejmě pro účely tohoto článku jsem to musel risknout. Nikde není napsané, že si program stáhne vaše uživatelské jméno a heslo, ale zároveň to není nikde popřené. Každopádně po zadání správných údajů si vybereme webovou stránku, pro kterou chceme statistiky zobrazit.
První dojmy
Dostaneme se do klasického Dashboardu (neboli Řídícího panelu), který se moc neliší od toho ve skutečném Google Analytics. Koho zaujmou vyhlazené křivky?
Nesprávně mi fungovalo volení zobrazovanné proměnné, výchozí Visits se sice dalo změnit na jinou volbu a efektně se křivka proměnila, ale jako zvolená zůstala opět jen možnosti Visits. Snad jen drobné chybičky beta verze. Porovnávání metrik žádné.
Co je nového?
Všechny stránky jsou fakticky stejné jako současná verze layoutu Google Analytics, akorát s drobnými grafickými vyhrávkami. Jedinou zajímavou věcí, které jsem si všiml, je karta Map Overlay (Náčrt mapy), kde je proveden mashup s Google Maps.
Konkrétní města jsou přímo zavedena do mapy. Nevím, proč to vlastně není stejně takto uděláno ve skutečném Google Analytics, zoomování nad skutečnou mapou mi přijde zajímavější než konkrétní krajiny v těch mapkách.
Překryvná data mapy jsou takto nasazena na reálné mapy a to mi přijde z analytického hlediska výhodnější. Ihned mne vpadly v mysl stránky pojednávající o dopravní situaci na D1, stránky o pohraničí a obdobné projekty, které by rády měly přehled o geografické lokalitě svých návštěvníků. Toto řešení mi přijde tedy užitečné, graficky slušně zpracované, prakticky využitelné a bezesporu inspirující.
Tím však končí seznam nových funkcí, které aplikace přináší. Nic moc, co?
Zhodnocení
Abych stručně zhodnotil současnou verzi této aplikace, řeknu jen, že je to zkrátka zbytečnost.
S používáním Google Analytics na webu (a přímo od společnosti Google, bez žádných aplikačních prostředníků) jsem spokojen a nemám problém k ní přistupovat. Pokud jsem offline, většinou nepotřebuju přistupovat k reportům. Desktopový klient webové analytiky mne neoslovil.
Grafické zpracování mi je šum-a-fuk. Je mi jedno, jestli je grafíček vyhlazený nebo s rovnými čárami, podstatné je, co znamená a jaké z toho mohu vyvodit závěry. Nepotřebuji designové geekoviny. Tento program bohužel nepřinesl dokonce ani po této stránce nic, co by mne nadchlo a změnilo můj názor. Obávám se, že program je určen pro ty, kteří musí mít své statistiky nádherně graficky zpracované, reporty do emailu načančované, aby zůstaly bez povšimnutí ležet v emailových schránkách příjemců. Toto není ta správná cesta.
Kromě Map Overlay jsem neobjevil žádnou zajímavou novou funkcionalitu. To nelze data z Google Analytics lépe vydolovat? Nacházet vzory ve struktuře návštěvníků, zobrazovat pokročilé statistické ukazatele, apod.? Je přece tolik věcí, které lidem v Google Analytics chybí a nebyl by problém je jednoduše dodělat.
Zkrátka a dobře, jsem tímto programem pohoršen. Celá řada minusů a jeden jediný plus? To je málo. Třebas se verze 1.0, avizovaná na počátky roku 2008, razantně změní a přinese něco zajímavého. Jenže oficiální stránky produktu budou mít spíše jiný cíl. Šířit verze Basic, Professional a Enterprise. A krom verze Basic se za ně bude platit, samozřejmě. Každopádně uvidíme, co se s tímto produktem stane.
Zajímá mne váš názor
A co o této aplikaci soudíte vy? Zkoušeli jste ji? Jaké jsou vaše dojmy? Napište mi do komentářů či na email, jestli ve vás vyvolal Google Analytics Air Beta nějaké jiné pocity!
Odkazy k tématu
- [anglicky] Analytics Reporting Suite. For Google Analytics. Oficiální stránka programu.
- [anglicky] Google Analytics Air Beta. Na blogu Nica. Obsahuje i spoustu screenshotů z používání aplikace.
- [španělsky] Acceder a Google Analytics desde tu desktop, Google Analytics Air. Na blogu Trucos Google Analytics – Optimizer.
- [anglicky] Adobe Air. Stránka na stáhnutí platformy Adobe Air.
Drobný miniupdate
Program není vyvíjen zdaleka jen jednou osobou Nicem (Nicolasem Liermanem), v pozadí stojí více lidí z firmy Boulevart. Podle posledních informací navázali spolupráci s Google a tato společnost jejich produkt oficiálně podporuje. Odpadnou tedy alespoň obavy o bezpečnost uživatelských dat? Zájemce o další informace doporučuji na video interview s Liermanem.