Rychlá smrt Microsoft adCenter Analytics

Když jsem v prosinci 2007 psal o novém analytickém produktu z dílny Microsoftu, v té době ještě pod označením Gatineau, netušil jsem, jak krátkodobě tato firma plánuje. 12. března 2009 totiž Microsoft na svém adCenter Analytics blogu oznámil, že produktu ukončí beta verzi, ve které se do té doby nacházel. Nepřejde to ostré verze, nýbrž bude úplně ukončen.

Proč to Microsoft dělá?

David Naylor tvrdí, že Microsft asi uznal svou nedostatečnou situaci na přesyceném trhu analytických nástrojů, kam svým adCenter Analytics opravdu nepřinášel žádnou přidanou hodnotu. Je pravda, že České republiky se nástroj vyhnul takřka kompletně, neboť propojení s kampaněmi v Microsoft Advertising využívá málokdo, a ani po světe nepřibývalo mnoho slávy.

V adCenter Analytics bylo několik zajímavých funkcionalit, které by se nemusely jinde ztratit:

  • Rozeznávání offline kampaní – mohli jste si manuálně přidat kampaň třeba v TV, kterou jste cílili na určitou speciální adresu. Celková cena za kampaň se poté rozpočítala.

Divíte se, že jsem napsal pouze jeden bod? Já také, s nadšením jsem začal psát v odrážkách. Jak jsem si tak ale procházel Gatineau, přišel jsem, že tam opravdu není nic navíc a dostáváme se pouze ke starým známým přehledům, které již dávno poskytuje běžná konkurence.

Microsoft zřejmě bral adCenter Analytics pouze jako svůj test na zjištění, jak moc se hodí pro trh a zákazníky. Možná je to jen výmluva, že vytvořili nekvalitní produkt. I proto si pamatujte, že je lepší ke spuštěné službě přihodit nálepku beta, abyste později vyšli z obliga.

Co se bude dít dál?

Produkt neukončí svou činnost ihned, ale vydrží ještě celý kalednářní rok 2009. Do Silvestra si tedy exportujte vše, co můžete, protože poté již nebude přístup k ničemu. Jsou hodní, že to oznámili aspoň takto dopředu. Jak si myslíte, že by podobnou změnu zveřejnily jiné společnosti?

Blog adCenter Analytics přejmenují na Insights & Analysis a budou na něm prý publikovat články zaměřené na výzkum a správná rozhodování při posuzování ROI a více efektivní marketingové optimalizace. To byl skoro doslovný překlad. Zkrátka, měly by se tam objevit informace o praktickém využití analýz pro vylepšování marketingu i jiných činností.

Chudáci inzerenti v sítích Microsoftu budou muset od nativního produktu utéci k jinému poskytovateli analytického nástroje pro online marketing. Jen podotýkám, že ani Gatineau již zdaleka nebyl pouze o měření návštěvnosti.

Co vyzkoušet jiného?

Přímo ve článku oznamujícím konec této zkoušky sirén Mel Carson z Microsoftu uvádí seznam 28 společností poskytujících řešení pro webovou analytiku. Mnoho z nich jsou staří známí jako Google Analytics, WebTrends, Omniture SiteCatalyst, ClickTracks či Yahoo Web Analytics vzešlé z IndexTools. Pokud se chcete prokousat seznamem těch společností, tak je zde uvádím také:

Seznam by šel doplnit větším množstvím méně či více nadějných projektů jako Mint či Clicky z těch jednodušších. Pro větší hráče je i takto z čeho vybírat – ať již na každém rohu viděný Google Analytics či ty mega produkty SiteCatalyst a WebTrends.

Přiznejte se, použili jste někdy Gatineau či adCenter Analytics? Bylo vám k něčemu?

8 komentářů u „Rychlá smrt Microsoft adCenter Analytics

  1. Myslím, že se nic moc významného nestalo – až se AdCenter rozšíří, nic nebrání Microsoftu vyvinout si třeba nový Analytický systém od začátku. Jenom prostě teď přesunul priority jinam.

    A nebo možná vyčkává, jak se bude dále vyvíjet případná akvizice Yahoo…

  2. Nechtěl byste sepsat nějaké obšírnější hodnocení analytických nástrojů, které jsou použitelné pro české stránky a za rozumnou cenu, tedy nejčastěji zadarmo? Právě přemýšlím, jestli je Reinvigorate a Woopra schopné nahradit Google analytics. Zajímavé je i Yahoo analytics, ale to není určeno pro normální smrtelníky, kteří přes Yahoo neinzerují, ne?

  3. Přemku, nechtěl jsem se pouštět do strategických úvah pro Microsoft :-) Samozřejmě si nemyslím, že by tento segment opouštěli navždy, spíše se vrátí později, zato ještě silnější. Nebo to minimálně zkusí.

    Radomíre, děkuji za komentář. Takové hodnocení bych napsat chtěl, to ne že ne. Pokud se podíváte na frekvencí zdejších příspěvků, tak můžete odhadnout, kdy se k tomu asi dostanu :-) (zkusil bych to ale dříve). Yahoo je teď prakticky v uzavřené fázi, kdy produkt nabízí lidem, co u nich využívají e-commerce platformu a využívají některé inzertní systémy. Ale to žel není můj případ, takže je mi Yahoo Web Analytics prozatím prakticky zapovězeno.

    Možná, že se ozve někdo v komentářích, kdo má zkušenosti s Yahoo WA.

    Ještě doplním zdroj informací, cituji z http://web.analytics.yahoo.com/faqs.php:

    Yahoo! Web Analytics is currently being offered to Yahoo! Small Business customers who host e-commerce sites with Yahoo!, as well as to advertisers who work with Yahoo! Custom Solutions and Yahoo! Buzz Marketing.

  4. Říkám si, že Microsoft muselo hodně bolet uvádět 2 produkty od Google :)).

    Co se týče ostatních (obzvlášť těch bezplatných) nástrojů pro využití v ČR bych byl velmi opatrný. Zajištění trvalého a trvale dostupného systému není levná ani snadná záležitost. V neposlední řadě může hrát roli umístění měřicích serverů USA není pro měření návštěv z Čech ta nejlepší volba.

    U „malého“ levného poskytovatele můžete mít dost pravděpodobně větší problémy s nedostupností serverů než u Google Analytics.

  5. Já si myslím že by Microsoft měl zůstat u toho, co mu jde a necpat se jinam. :D Windows se jim povedl, kam dál chodit? :D

  6. Jestli se nepletu, tak v říjnu 2007 se to ještě pořád jmenovalo Index Tools a neslyšel jsem k tomu příliš pozitivní ohlasy.
    Proběhl od té doby nějaký upgrade?

  7. Romane, upgrade právě probíhá. Mám účet YWA na WAW a dle informací, které mám k dispozici, začne hromadný upgrade na verzi 9.5, o které jsem psal na WAW, koncem května. Jakmile budu mít novou verzi k dispozici, určitě si nenechám poznatky jen pro sebe :-) A kolegové z emerite.cz určitě taky ne :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *