Co lze očekávat od Microsoft Gatineau?

Již od začátku roku 2007 obíhalo mnoho zvěstí okolo nového produktu Microsoftu pod označením Gatineau. V průběhu roku se upřesňovaly informace a mnoho lidí již program coby beta verzi vyzkoušelo po celém světe, a dokonce i v ČR.

Microsoft Gatineau logo

Zařazení Microsoft Gatineau

O co se jedná? Microsoft Gatineau je program pro měření a analýzu návštěvnosti a s ní spojených marketingových aktivit na internetových stránkách. Je součástí adCentra, které zastřešuje veškeré marketingové a reklamní produkty Microsoftu.

Jejich Digital Advertising Solutions v sobě zahrnuje možnosti inzerce na Live Search, MSN. Zejména pro toto reklamní pole musel Microsoft vytvořit konkurenta Google Analytics, který by se zaměřil na měření úspěšnosti reklamních kampaní vedených pod křídly Microsoftu. Z teoretických cílů si vybral klasicky nutné oborové požadavky, ovšem od začátku se chtěl odlišit svou významností pro business. Již hned od prvních kolujících screenshotů lze v hlavním menu spatřit kolonku ROI, tedy sekci zaměřenou na návratnost investic do kampaní vložených.

Segmentace uživatelů

Dalším plusem Gatineau má být segmentace uživatelů. Každý marketér by si mohl začít výskat, než by si přečetl podrobnosti. Uživatelská segmentace není tak jednoduchá, základní otázkou zde zůstává, jak chce Microsoft získávat detaily o uživatelích. Jak zmiňuje Marianina Manning, má se tak dít pomocí identifikace uživatelů podle jejich Live passportů, tedy uživatelských účtů služby Live. Uvádí se, že se jedná o 30 milionů uživatelů, kteří by měli být statisticky významní. Jenže! Je možné, že nám i základní demografická data (věk a pohlaví) pomohou k segmentaci. Ovšem jak representativní vzorek uživatelů Live najdeme v Evropě či konkrétně v České republice? Celkově je tedy i třicet milionů mizivý údaj. Optimisticky lze však říci, že mít alespoň nějaké demografické data je lepší než nemít žádná.

Lokalizace

Gatineau bude zatím v angličtině. Česká lokalizace je v nedohlednu. Nejdříve se produkt spouští ve státech, kde již funguje adCenter podpora, expandování na další území je až další štace.

Cena

Slibuje se, že bude jeho užívání zdarma, zatím v beta fázi je však nutno zaplatit coby vstupní poplatek 5 $. Což samozřejmě je směšná částka oproti nákladům na profesionálním analytickým řešením, Microsoft si ji ale určitě mohl odpustit.

České podmínky

Co lze tedy v českých podmínkách očekávat od Microsoft Gatineau? Osobně bych řekl, že nic zajímavého. Pro české stránky prozatím nepřinese žádnou přidanou hodnotu, pro presentace již využívající reklamních služeb Microsoftu snad ano. Avinash Kaushik doufá, že když už tedy bude existovat propojení s MSN, že bude Gatineau schopné ukazovat data z (v čechách naprosto minoritního) vyhledávače MSN např. pro vyhodnocování úsilí vynaloženého na optimalizaci pro takovýto vyhledávač. Záporných i kladných stránek lze nalézt ještě před plným používáním spousty.

Ač se může být vskutku zajímavý nástroj pro automatické vložení měřícího kódu na stránky (musíte uvést údaje k FTP webu a označit soubory, které mají být měřeny), troufám si tvrdit, že dokáže přinést více problémů než užitku – obzvláště u českých Běžných Franta Uživatelů.

V České republice bude mít tedy Gatineau určitě velké problémy, protože se bude těžko dostávat na zdejší trh. Není lokalizovaný, není zatím jednodušší než jiná řešení, nejedná se o nic revolučního ani natolik sexy, aby upoutal velkou pozornost. Čas však ukáže.

Odkazy k tématu:

1 komentář u „Co lze očekávat od Microsoft Gatineau?

  1. Pingback: Rychlá smrt Microsoft adCenter Analytics • Dlouhý chvost

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *